Bismillah

Friday, April 8, 2011

Lafaz sakinah...

Salam ukhuwah. Saya mohon maaf kerana tidak mampu menyambung artikel yang terdahulu. Jadi, saya gantikan dengan kisah Lafaz sakinah. Selamat membaca… Lafaz sakinah… Nur seorang muslimah yang sentiasa menjadi impian muslimin. Dia pun tidak tahu apa yang menyebabkan mereka berkenan dengannya. Sampai suatu ketika, dia takut untuk keluar daripada rumah kerana khuatir jika terserempak dengan mana-mana muslimin. Nur menjadi kesayangan ustaz dan tok guru di pondok. Bukan kerana kecantikannya tapi kerana minatnya dalam ilmu agama. Setiap masa cutinya dihabiskan dengan mengaji di pondok kerna dia tahu dengan ilmu dia kenal siapa Pencipta. Dengan ilmu jua , dia merasai cinta hakiki. Dia yakin bahawa jika dia memberi sepenuhnya cinta kepada pemilik hakiki, pastinya Allah membantu meletakkan cinta kepada pemilik sejati. Suatu ketika, semasa dia di pondok, dia mempunyai perasaan pada seseorang lelaki. Dia tidak mengerti mengapa boleh wujud sedangkan muslimin itupun dia tidak kenal. Perkenalan mereka hanya di blog. Cuma hanya perkara penting perihal agama, baru dia email atau YM dengan lelaki tersebut. Demi menjaga ‘hati’ lelaki tersebut yang menghafal dan sentiasa meniti di bibir ayat Allah, dia menyamar menggunakan nama lelaki diblog. Lelaki itu tidak tahu sehingga boleh ‘terkantoi’ nama email. Ya, Nur terlupa bahawa emailnya menggunakan nama perempuan. Perasaan yang hadir ketika di pondok begitu menimbulkan persoalan pada dirinya. Ntah mengapa perasaan itu hadir. Setiap waktu ketika menjumpa dengan ‘kekasih hati’ di malam hari tatkala sahabat lain dibuai mimpi, Nur mengadu akan perasaannya. Dia istiqoroh perasaan yang hadir kerna dia khuatir jika perasaan itu hanya mainan syaitan semata-mata. Pada keesokan harinya, tok guru menghantar mesej kepadanya bertanya perihal jodoh. Malu rasa dihati kerana sepanjang di pondok, Nur hanya bertanya perihal ilmu tauhid dan tasawuf. Agak janggal jika bertanya tentang jodoh. Lantas, dia bertanya akan tok gurunya tentang perasaannya.


“Ustaz, ana ada berkenan dengan seorang muslimin ni. Macam mana ye ustaz? Dia tidak kenal ana”, soal Nur pada tok guru yang sangat disayanginya.


“Berdoalah pada Allah. Minta sungguh-sungguh pada Allah. InsyaAllah, hati yang ikhlas, Allah akan bantu”, jawab ustaz dengan ringkas.


Selepas saat itu, Nur bersungguh-sungguh minta pada Allah. Sentiasa dalam doanya,


“Ya Allah, telah aku jatuh cinta pada seorang lelaki bernama Ahmad. Namun, aku khuatir jika perasaan ini hanya mainan syaitan semata-mata. Tunjukkan aku jalan yang lurus. Sesungguhnya hanya Engkau Maha Mengetahui siapa aku. Jika dia yang telah Engkau ciptakan untukku, makanya ya Allah, permudahkan urusanku. Jika dia bukan untukku, jauhkan dia dan hilangkan perasaanku terhadapnya. Hanya Engkau Maha Mengetahui apa yang terbaik untukku. Namun, izinkan aku mencintaiMu lebih daripada segala-galanya kerna Engkau pemilik cinta yang hakiki”.

Nantikan sambungannya…

7 comments:

  1. Ehem.. kisah yang menarik.. hehe.. teruskan lagi ye akak.. jangan berhenti lama sangat.. hehe

    ReplyDelete
  2. adoi..kono ambik mood dulu, baru leh mulo..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah... cerita yang bagus dikongsikan... adakah cerita ini berdasarkan pengalaman sendiri? ngeh2... (^_~)

    ReplyDelete
  4. ni kisah zaman tok gajah dulu2...masa nak berperang ngn jepun..huhu

    ReplyDelete
  5. siha: kenapa siha? dah tahu rahsia ke ni?
    sang murrobi: takpelah tu... sejarah jugak tu... tersemat di hati...

    ReplyDelete
  6. Hek eleh.. zaman tok gajah ke? canggih2... dah ade internet ye zaman tu..

    Kak Ain : Rahsia? Ooo.. Dragon ade 7 bijik ke? hehe.. dah tau dah yang tu..

    ReplyDelete