Bismillah

Saturday, August 21, 2010

Di bawah kepimpinan ulama’

Isu Palestin hangat dibualkan. Umat Islam bersatu padu dalam menentang musuh Islam, Israel. Namun, terkadang kita terlepas pandang akan isu pembuangan bayi. Boleh dikatakan setiap hari terpampang di dada akhbar akan isu pembuangan bayi. Mengapa umat Islam tidak bersatu dalam menangani masalah ini? Apabila solat jemaah, kita prihatin akan saf yang lurus dan tidak memikirkan siapa imam yang bakal memimpin solat kita. Namun, kenapa tidak diaplikasikan juga dalam kehidupan harian kita? Sebagai contoh, dalam menyatukan perpaduan umat Islam, banyak perselisihan antara jemaah. Masing-masing mahu mempertahankan pendapat masing-masing. Kurang rasa tolak ansur dalam diri. Bilamana hukum Allah tidak ditegakkan, makanya banyak kemusnahan yang berlaku. Perundangan barat dilaung-laungkan, dipuja-puja bagai itu suatu peraturan yang terbaik. Dari segi tauhidnya, bila kita menolak hukum Allah, ia ibarat kita melihat Allah itu ada kekurangan. Ia adalah mustahil diterima akal. Mustahil pada hukum akal ialah tiada diterima akan adanya hakikatnya mesti terima tiada. Hakikatnya, Maha Suci Allah daripada sebarang sifat kekurangan. Ada seorang pensyarah maklumkan bahawa pemerintah tidak dapat jalankan hukum hudud kerana faktor masyarakat majmuk. Kelakar ana dengar. Kalau kita ngaji bab tauhid, nampak sangat orang yang berpendapat sedemikian meletakkan otaknya di lulut (erm..macam kasar skit bahasa ana, maaf ye). Kalau kita mengatakan hukum Allah tidak dijalankan kerana masyarakat majmuk, jangan sesekali laungkan kita Negara Islam. Jika kita tidak menjalankan hukum Allah, hanya semata-mata kerana hendak menjaga hak masyarakat bukan Islam, itu perlu dikaji semula.

Bak kata seorang ustaz kat pondok di Kelantan, “ Awak kaji betul-betul, kafir apa yang duk kat negara kita sekarang? Kafir yang macam mana kita perlu hormati?”

Ada sesetengah ahli jemaah yang menolak politik kerana menganggap ia kotor. Jawapan ana “ politik tidak kotor, tapi kita yang mengotorkan politik. Jika kita menolak politik, kita juga menolak sunnah Rasulullah S.A.W kerana hijrah baginda adalah kerana menubuhkan sebuah Negara Islam. Jadi, dapat dilihat, Rasulullah sendiri berpolitik”.

Oleh yang demikian, marilah kita bersama-sama berjuang di bawah kepimpinan ulama’. Syirik yang terbesar (mungkar akbar) adalah bilamana hukum Allah ditolak dan tidak digunapakai. Itu dasar yang perlu kita sebagai umat Islam perjuangkan.

ISLAM UNTUK SEMUA

No comments:

Post a Comment