Sunday, May 9, 2010

Cantik ke die???

"Man, cube ko tgk muslimah yang pakai tudung purple tu. Cantik kan? Beruntungnye sape dapat die,"kata Kimi.

"Uish..ko ni..mana ade cantik..biase je aku tengok. Ko ni dah ade 4 mata (pakai spec) ..nak aku tambahkan lagi spec ko ke?" jawab Man.

Hehehhee..kadang-kadang, yang hodoh itu indah, yang indah itu hodoh..yela..cantik kan abstrak. Dulu masa ana berpeluang ngaji di pondok, kami kene pakai purdah..ana ingat lagi, masa ke sana, ana tak pakai purdah, tapi setibanya di sana, secara automatik, terasa malu sangat kalu tak pakai. rasa malu sangat bila muslimin sana tengok kami.. sampai ana ambik kertas tutup muka mcm berpurdah..huhu..malu punye pasal. masa time kuliah tu, ustaz cakap berkenaan pakai tudung dari pendapat imam syafie. kemudian, ade sorang mak cik ni yang agak berumur tanya ustaz.

"Ustaz, kalu yang tak cantik, tak perlu pakai purdah kan? sebab xde sape nak tengok die", soal mak cik tu.

"Boleh sape terangkan, macam mana dikatakan cantik? kadang-kadang lelaki ni, yang hidung mancung dikata cantik, ada tu yg gemuk, yang hitam manis dikatakan cantik. Jadi macam mana kita nak nilai kecantikan perempuan tu?, aju ustz kepada kami.

Terkesima ana..betul jgk ckp ustaz tu. kalu tak, tak kan lah ade kes cucu rogol nenek..Huhu...nak dikatakan kat sini, kecantikan tu adalah pada mata yang melihat..terpulang kepada muslimah tu sendiri..ikut la pendapat mana2 pun..namun..semakin bertutup muslimat tu, semakin tu keindahannya berkilau bak mutiara..

2 comments:

  1. salam..ya ukhti..(akak yg ku sayangi)....dcni ana nk mnta pndangan akak... ermm...bgaimna jika seseorg itu nk memakai purdah sedangkn dia x tau ap kepntgn n apa yg akn dia jwb klu org lain tanya..npa gna purdah? nk tunjk alim la? dr mna tau tu sume? cthnya..kitab haid kita ble blajar dr kitab sabilah muhtadi...n mcm lg la... sedngkn bg org yg nk berpurdah tu dia nk jga sgala tingkah lakunya...krn byk skrg ni bertudung tp msh wat maksiat n jika dia memakai purdah dia lbh dpt mnjga...wlaupn dia tau berpurdah ni x diwajibkan sangat...sila beri pndangan akak ya...:) asif krn bhasa ana agk tunggang langgang..hehe..ana bkn bkal guru b.melayu...hehe

    ReplyDelete
  2. Salam..dik, hidayah ni bleh datang dengan pelbagai jalan..die nak pakai purdah pun adalah Allah yang detikkan di hatinye...makanya, pasti ada Allah nak bagi die ilmu..die tak tahu kerana dengan izin Allah..adik kalu tahu sebab kita menutup aurat atau berpurdah adalah dengan izin Allah jugak..makanya, kita yang tahu ni, kena bagitau die yang tak tahu..kita sokong n bg semangat kat die..tu pada pandgn kak..

    ReplyDelete