Friday, May 28, 2010

Moga dirimu lebih baik dariku..

Salam ukhuwah..ana baru je balik dari pondok..terlalu banyak mutiara ilmu serta kenangan yang sangat berharga..rindunya daku pada saat itu. Moga Allah kurniakan daku rezeki untuk ke sana lagi..amin..doa2kan ye..bilamana kalian mengenal Sang Pencipta, kalian akan tahu, betapa luasnya rahmat Allah..Terasa malu dengan diri ni..yela, umur dah 22 thn..tahun 2011, masuk 23 tahun..baru kini nak kenal Tuhan..malunya..sedih pun ada..namun, jauh di lubuk hatiku, sujud syukur ku kerna masih diberi ruang dan peluang untuk aku kenaliMu Ya Rabbi...Kepada peserta daurah, insyaAllah, muzakarah akan dibuat sebaik sahaja mula buka sem..jadi, jgn lupa ulangkaji kitab ye.. Masa kuliah dhuha, ramai penduduk datang..terharu dan bangga daku melihatnya..yela..zaman sekarang ni, susah sangat nak tengok orang cintakan ilmu agama..yang paling ana tertarik, seorang ibu, yang pada penglihatan ana, si ibu berpakaian biasa, bukan bertudung labuh..namun, si anak lelaki yang duduk di sisinya berpakaian kopiah..terdetik di hatiku, bagusnya ibu ini..namun, teringat daku pada fitrah manusia, pastinya nak yang baik..Diri kita sudah cukup sempurna kerna Sang Pencipta kita bersifat dengan sifat kesempurnaan dan suci dari sebarang sifat kekurangan..makanya, kita adalah makhluk ciptaan yang sungguh indah..kita yang meracuni diri sendiri..hargailah diri serta syukur dengan pemberian Illahi..

Sambgn: Fahamilah perasaanku..

Selepas detik itu, Hakim makin dekatkan dirinya dengan Sang Pencipta. Makin ketagih cinta Illahi. Segala hal diluahkan pada yang Maha Mendengar hingga tidak sabar berkhalwat tatkala manusia sedang nyenyak dibuai mimpi indah. Sering diucapkan dalam doanya agar Allah memberikan isteri yang solehah..

“Berdoalah kepada Allah dengan bersungguh-sungguh dan yakinlah bahawa Allah boleh menjadikan hasrat kita itu menjadi kenyataan”

Berkhalwat –Ia bermaksud bersendirian dengan Allah (mengasingkan diri untuk beribadat). Perkataan berkhalwat sering disalah guna dalam kehidupan harian kita. Sepasang kekasih yang belum mempunyai ikatan yang sah ketika mana mereka bersendirian, ia dianggap berkhalwat. Sedangkan, perkataan itu sepatutnya mukaddimah zina bukan berkhalwat. WaAllahu a’lam..

Sunday, May 9, 2010

klip instrument doaku Hadad Alwi_by asrull

Cantik ke die???

"Man, cube ko tgk muslimah yang pakai tudung purple tu. Cantik kan? Beruntungnye sape dapat die,"kata Kimi.

"Uish..ko ni..mana ade cantik..biase je aku tengok. Ko ni dah ade 4 mata (pakai spec) ..nak aku tambahkan lagi spec ko ke?" jawab Man.

Hehehhee..kadang-kadang, yang hodoh itu indah, yang indah itu hodoh..yela..cantik kan abstrak. Dulu masa ana berpeluang ngaji di pondok, kami kene pakai purdah..ana ingat lagi, masa ke sana, ana tak pakai purdah, tapi setibanya di sana, secara automatik, terasa malu sangat kalu tak pakai. rasa malu sangat bila muslimin sana tengok kami.. sampai ana ambik kertas tutup muka mcm berpurdah..huhu..malu punye pasal. masa time kuliah tu, ustaz cakap berkenaan pakai tudung dari pendapat imam syafie. kemudian, ade sorang mak cik ni yang agak berumur tanya ustaz.

"Ustaz, kalu yang tak cantik, tak perlu pakai purdah kan? sebab xde sape nak tengok die", soal mak cik tu.

"Boleh sape terangkan, macam mana dikatakan cantik? kadang-kadang lelaki ni, yang hidung mancung dikata cantik, ada tu yg gemuk, yang hitam manis dikatakan cantik. Jadi macam mana kita nak nilai kecantikan perempuan tu?, aju ustz kepada kami.

Terkesima ana..betul jgk ckp ustaz tu. kalu tak, tak kan lah ade kes cucu rogol nenek..Huhu...nak dikatakan kat sini, kecantikan tu adalah pada mata yang melihat..terpulang kepada muslimah tu sendiri..ikut la pendapat mana2 pun..namun..semakin bertutup muslimat tu, semakin tu keindahannya berkilau bak mutiara..

Saturday, May 8, 2010

Sambgn: Fahamilah perasaanku..

“Siti, abang tengok, Siti macam menjauhkan diri dari abang. Abang ade buat salah ke? Abang tak sabar nak bertunang. Kalu buleh, nak je terus kawin,” kata Hakim

“Erm..Siti harap, abang boleh terima akan apa yang Siti nak cakapkan ni. Siti nak berterus terang. Siti keliru dengan perasaan Siti. Ntah la bang. Siti tak tahu kenapa. Sejak kebelakangan ni, Siti seakan hilang perasaan kasih pada abang. Maafkan Siti ye bang,”jawab Siti.

“Siti, Siti sedar tak apa yang Siti cakapkan ni? Pertunangan kita dah nak dekat. Abang sayangkan Siti. Sampai hati Siti buat abang macam ni,” kata Hakim dengan sayunya.

“Abang, Siti nak kita putuskan hubungan ni..Siti tak nak abang ganggu Siti lagi. Siti minta undur diri. Maafkan Siti,” kata Siti sambil berlalu pergi.

“Ya Allah, kuatnya ujian Mu terhadapku. Andai ini sudah ketentuan dari Mu, aku redha dan pasrah. Ya, benar, jika kita cinta pada manusia, manusia akan pergi, jika kita cinta pada Pencipta cinta, cinta akan kekal abadi..,”berlinangan air mata Hakim tatkala melihat Siti pergi.

Friday, May 7, 2010

Fahamilah perasaanku..

"Mak, saya tak nak bertunang dengan Abang Hakim, die tak memahami saya", kata Siti.

"Jangan kata begitu Siti, tarikh pertunangan Siti dah nak dekat. Lagipun, kan perancangan untuk kawin dah dibuat. Mak tengok Hakim tu baik budaknya. Mak, ayah, adik beradik Siti pun suka. Pandai die menghormati dan ambil hati kami. Apa yang kurang lagi?" kata si Ibu.

"Memang la die layan kalian dengan baik, tapi dengan Siti, layanannya berbeza. Die tak pandai ambik hati Siti. Tak macam Daniel. Daniel pandai ambil hati Siti. Entah la mak, semakin dekat dengan tarikh pertunangan, makin rasa hambar cinta ni untuk Abang Hakim", kata Siti.

Milik siapakah cinta Siti???
Ikuti sambungannya di kemudian kali ok!
PERINGATAN!! Kisah ni tiada pertalian, perhubungan atau perkataaan yang seangkatan dengannya antara tuan punye blog..hehehe

HUKUM PEREMPUAN MEMAKAI SELUAR PANJANG

Menurut Syeikh Ismail Usman Zain al-Yamani al-Makki (Ulama Besar Mazhab al-Syafie di Tanah Suci Mekah al-Mukarramah), perempuan yang memakai seluar panjang di atasnya (di luarnya) ada pakaian (baju atau jubah) yang labuh sampai ke lutut lalu seluar hanya dilihat oleh orang lain hanya dari paras lutut hingga ke kaki sahaja maka hukumnya tidak haram dengan syarat seluar itu tidak jarang atau ketat sehingga menampakkan kecantikan tubuhnya kerana ia termasuk dalam hadis perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang. Alasannya kerana seluar bukan pakaian yang khusus bagi lelaki. Cuma yang haram bagi perempuan ialah membuka auratnya atau sebahagian auratnya di hadapan lelaki ajnabi.

Thursday, May 6, 2010

Tahajud..oh..tahajud !!

Salam ukhuwah fillah..sekadar perkongsiann yang tak seberapa ni..dulu ana ada call seseorang yang merupakan ahli tasawuf. Saje nak mintak kata2 semangat dalam ibadat..ana tanya, bagaimana nak bagun malam? Katanya, kene kuat bermujahadah melawan nafsu..walaupun tido lewat pun, kene bangun malam jgk..hatta kalu tinggal lg 15 minit nak azan subuh, kalu sempat, buat 2 rakaat (dari kuliah dato’ ustz ismail kamus)..huhu..beratnya..bila mana kita terkejut, lantas tgk jam, 3 pagi, terus bangun mandi atau ambil wuduk..andai kata kita duk kata kejap lagi la, lagi 5 minit la, baring-baring kejap la, atau awal lagi, makanya iblis akan mendatangi kita..tu pasal la, bila dah terjaga sekali, terus bangun, jgn duk baring2 lagi sebab, mesti kita akan terlelap nanti..pah tu, mula la menyesal..Bila mana sesuatu hadiah yang tidak nampak di mata, kita kurang yakin..ini bersangkut dengan kekuatan akidah kita..banyak kelebihan bilamana kita tahajud. Antaranya, hadiah syurga..namun, tidak ramai antara kita yang bersungguh-sungguh bangun..namun, suka ana ingatkan diri ana serta siding pembaca, andai kita berupaya bangun malam, jgn kita bangga kerna bangun kita itu adalah dengan izin dan rahmat Allah..sesungguhnya kita sebagai manusia tiada apa2..segala-galanya adalah kudrat dan iradat Allah S.W.T..kita hanya hamba..makanya, bersifat la seperti hamba..Waallahu a’lam..

MUTIARA HIKMAH DARI KITAB IBNATI AL-HABIBAH

“INILAH JALAN YANG LURUS MENUJU SYURGA”
(karangan syeikh Abdurrahman al-Sanjari)
NILAI SEORANG WANITA
Al-Tha’alibi menulis surat ucapan tahniah kepada seorang bapa yang baru memperolehi bayi perempuan dengan katanya :


‘Selamat datang wahai wanita yang pintar, bakal ibu, pengundang kedatangan suami dan anak-anak yang suci. Kalaulah kaum wanita itu umpama bayi yang suci ini, sudah pasti kaum wanita akan mengatasi kaum lelaki. Bukanlah lafaz muannath (perempuan) pada kalimat al-Syams (matahari) itu suatu keaiban, dan tidak juga lafaz muzakkar (lelaki) pada kalimat al-Hilal ( anak bulan) itu suatu kebanggaan. Semoga Allah mengurniakan kamu keberkatan dengan kemunculannya dan kebahagiaan di mana sahaja dia berada. (Lihatlah) perkataan al-Dunya (Dunia) itu muannath (perempuan) di segi Bahasa Arab ( yang disebut Muannath Majazi)…Orang ramai berkhidmat dengannya….Kaum lelaki sejati pula beribadat padanya. Perkataan Al- Ardu (Bumi) juga muannath (perempuan) di segi Bahasa Arab..daripadanya diciptakan umat manusia dan padanya tersebar zuriat keturunan mereka. Perkataan Al-Sama’ (Langit) juga muannath (perempuan) di segi Bahasa Arab..Sesungguhnya ia dihias dengan cakrawala, dan diperindah dengan gugusan bintang yang menembusi (kegelapan) sinar cahayanya. Perkataan Al-Hayah (Hidup) juga muannath (perempuan) di segi Bahasa Arab..kalau tidak kerananya nescaya tidak bertindak dan bergerak jiwa raga manusia. Perkataan Al-Jannah (Syurga) juga muannath (perempuan) di segi Bahasa Arab..Orang-orang yang bertakwa dijanjikan dengannya..dan para rasul akan dilimpahi kenikmatan di dalamnya. Tahniah buatmu atas anugerah Allah yang menjadikanmu sebagai pemimpinnya, semoga Allah mengurniakanmu sifat syukur ke atas segala pemberianNya, dan semoga Allah panjangkan umur kamu selama mana masih wujud keturunan bani Adam dan selama mana kekal perjalanan masa di muka bumi ini.”

Mimpi???

Salam ukhuwah fillah..pernah tak kalian tidur dan bermimpi??..apabila kalian bangun, kadang-kala kita ingat mimpi kita, kadang kala tak ingat langsung, tapi kita tahu yang kita ada bermimpi sesuatu..berdasarkan kitab Daqaiqul Akhbar, apabila roh keluar dengan akal, makanya, kita akan ingat akan mimpi tu. Jika kita bermimpi dengan orang yang sudah meninggal dunia, ia sebenarnya terjadi kerana roh orang hidup akan bertemu dengan roh orang yang sudah mati. Roh orang hidup akan pergi mencari semula jasadnya. Roh bagi orang yang dah mati pun rasa nak masuk semula ke jasad namun Allah akan tahan.Roh yang ditahan adalah orang yang telah mati (tidak dapat kembali ke jasad).Allah akan pegang roh bagi orang yg dah mati. Ana harap maksud ‘pegang’ di sini, jangan kita fikir mcm kita pegang ye. Kerana manusia ni bersifat kekurangan.Hanya Allah sahaja yang bersifat kesempurnaan. Makanya, jika kita fikir juga, kita akan menyamakan dengan sifat manusiawi.. Bila roh masuk ke badan, lantas, kita akan terjaga. Terdapat dua keadaan roh. Keadaan roh yang apabila ia keluar, kita mati dan yang keduanya, keadaan roh yang keluar masa kita tidur namun kita tak mati..Segala yang baik itu datang dr Allah, manakala yang lemah itu datang dari diri ana sendiri, hakikatnya kedua2nya datang dari Allah jua..Waallahu a’lam

Saturday, May 1, 2010

Sedikit perkongsian..

Salam..InsyaAllah, untuk akan datang, ana akan gunakan sepenuhnya blog nie untuk perkongsian sedikit ilmu yang tak seberapa berkenaan dgn pengajian kitab..ia berkenaan bab haid, istihadhah wa nifas daripada 'kitab sabilah muhtadi'..kalu yg bab tauhid, InsyaAllah, tunggu ana khatam berulang kali ye..sbb bab tauhid ni bkn perkara mudah dan ana khuatir jika disalah faham..semoga antum mendapat manfaat dr ziarah blog yg serba dhaif ni..syukran..wassalam